Základní škola v Teplé, příspěvková organizace
Základní škola v Teplé,p.o.

Cesta do pravěku - 4.B

Žáci 4. B prožili týden v "PRAVĚKU".“ Proč se o Pravěku jenom učit? Proč si jej rovnou nevyzkoušet? Na malou chvíli jsme se vžili do života lidí v pravěku, kteří to neměli vůbec jednoduché. K tomu, aby se uživili a vůbec přežili, měli pro nás nepředstavitelně náročné podmínky.

Cesta do pravěku mohla začít. Ve vlastivědě jsme probírali dobu kamennou, bronzovou a železnou. Připravili jsme si formou referátů zajímavosti, přinesli jsme do školy zajímavé encyklopedie. Zjistili jsme, že to pravěcí lidé neměli jednoduché. Nádobí si nepořídili v obchodě. Vyrobili si ho z hlíny, kterou si nekoupili v keramických potřebách, ale museli ji najít v přírodě. Občas v ní byly kamínky, kořínky, žížala. Oheň nezapálili zápalkou během pár sekund. Museli delší dobu křesat kameny, než začal hořet. Maso nevytáhli z lednice, ale museli si ho ulovit ručně vyrobenými zbraněmi. Některé pravěké výrobky jsme si vyrobili i ve škole, pokusili jsme se i o jeskynní malby, vyrobily si pravěké nádobí a ozdoby z hlíny, ozdobili pravěká zvířata z perníku. Prožili jsme pravěkou snídani. Pracovali jsme se zábavnými pracovními listy, pomocí nichž jsme si zopakovali probrané učivo. Dozvěděli jsme se, že starší době kamenné se také říká Paleolit, mladší době kamenné Neolit. Vyluštili křížovku a z obrázků „vyrytých v jeskyni“ složili zprávu, kterou jim zanechala sousední tlupa. Naučili jsme se i báseň o pravěkém lidu. Odpočívali při poslechu příběhu z knihy Eduarda Štorcha Lovci mamutů a následně odpovídali na otázky k textu. Ve skupinách jsme četli další příběhy, podle děje poskládali nadpisy, k nim složili správné texty, přiřadili člověka. Vlastními slovy jsme je převyprávěli / prezentovali /. Opakovali jsme slovní druhy, určovali je z textů, vymýšleli vlastní slova dle kritérií. Pracovali se slovníkem a hledali hesla - opisovali ze slovníku / dělali jen výpisky / tvořili vlastní hesla. Opakovali jsme VS a další učivo (pády, mluvnické kategorie sloves, slova příbuzná, vzory podstatných jmen,...).

Tvořili jsme encyklopedický obrázek. Zpracovali srovnávací text - jak žili lovci mamutů a jak žijeme dnes. Závěrečný úkol spočíval v bezeslovném ztvárnění scének ze života pravěké tlupy. Obzvlášť tento úkol se všem moc líbil. Děti pracovaly s nadšením a už se těší, do jaké doby se přeneseme příště.

Za čtvrťáky Jana Soulková

Datum vložení: 4. 2. 2024 19:10
Datum poslední aktualizace: 4. 2. 2024 19:31
Autor: Mgr. Jan Soulek

Fotogalerie

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Doučování žáků škol

Poslední přidaná fotografie